Aquesta setmana l’entrada es basa en
com aprenem. Trobo que ,com ja he dit en entrades anteriors, l’educació del segle XXI ha d’afavorir el
desenvolupament integral de les persones i no ha de centrar-se només en l’adquisició
de coneixements acadèmics. És cert que aquests són importants però separats de
la pràctica i de la vida real no són gens eficaços, per tant els nens han d’aprendre
uns coneixements teòrics que els ajudi a solucionar determinats problemes en un
moment concret. En altres paraules han d’aprendre a aprendre i és aquí on
entren en joc les famoses competències
bàsiques que va introduir la LOE( Llei Orgànica d’Educació de 2006).
Com bé diu en Zabala(2007):” El dominio de una competencia implica indefectiblemente un grado elevado de
significatividad; comporta la comprensión y la capacidad de aplicación en
múltiples contextos y diversas situaciones” i segons la
definició de competència que dona en
José Moya (2007): “ la
forma
en que una persona utiliza todos su recursos para resolver una tarea en un
contexto determinado”.
podem
establir que una competència es bassa en la posada en pràctica de la teoria per
tal de resoldre problemes mitjançant diferents eines en un context concret. Les
competències doncs són un tret plenament d’una educació constructivista on no
es pot destriar teoria de pràctica. Això ho resumeix molt bé una altra frase
d’en Zabala(2007) : “ Sabemos que para ser competente en todas las actividades
de la vida es necesario disponer de unos conocimientos , aunque éstos no sirven
de nada si no los comprendemos ni somos capaces de saberlos utilizar….La mejora
de la competencia implica la capacidad de reflexionar sobre su aplicación, y
para alcanzarla es necesario el apoyo del conocimiento teórico”:
Després d’aquesta petita introducció en
les competències, explicaré els deus principis psicopedagògics que estableix n’Antonio Zabala(2007) al seu
llibre once competencias básicas como aprender y enseñar competencias.
1. Esquemes de coneixement i
coneixements previs: El mestre no pot obviar que el nen ja arriba a l’escola amb uns
coneixements previs, és a dir no és una tabula rasa. Tot i que aquests
coneixements puguin ser erronis el mestre ha de tenir-los en compte per tal de ajudar
al nen a corregir-los ja que uns coneixements previs equivocats poden
dificultar l’aprenentatge de nous coneixements.
9.
Autoestima, autoconcepte i expectatives:
Si el nen no creu que sigui capaç de fer una cosa podeu tenir ben segur que no
ho podrà fer. Tenir un autoconcepte dolent bloqueja i no permet avançar però no
només condiciona molt l’aprenentatge l’autovaloració com aprenent , també influeix molt les expectatives
que tingui el mestre sobre l’alumne. Si tu penses que aquest nen no ho podrà
fer ell s’ho acabarà creient i mai ho farà. Això ho resumeix molt bé una frase
que diu en Miguel Ángel Santos Guerra(2012) a una entrada sobre aprendre a
través de l’experiència : “Para poder aprender hace falta partir
del presupuesto de que se puede hacerlo. “
2. Vinculació profunda entre els
nous continguts i els coneixements previs: Per tal de que el nen pugui assolir
de la millor forma possible nous coneixements hem de fer una vinculació
significativa entre allò que sap i allò que ha d’aprendre.
3. Nivell de desenvolupament: Cal
tenir en compte la fase en la que es troben els nostre alumnes per tal d’adequar
els nous coneixements que pretenem que assoleixi als seus nivells cognitius.
4. Zona de desenvolupament proper: Hem d’assegurar-nos que els nous coneixements
estiguin a la distància adequada d’allò que ja sabia el nen ja que si es massa
distant el nen no ho podrà assolir ni amb la nostra ajuda i si es massa proper
no s’esforçarà perquè no li semblarà un repte. Per donar aquest pas entre el
que ja sabia i allò que encara ha de sabre necessitaran el nostre ajut, és a
dir, els mestres hem de servir de guies.
5. Disposició de l’alumne per a l’aprenentatge: En l’aprenentatge no només influeix el nivell
cognitiu sinó també l’equilibri emocional, vull dir que la situació afectiva de
l’infant cal que sigui favorable per tal de que pugui aprendre.
6. Significativitat i funcionalitat dels nous coneixements: Cal que l’aprenentatge
sigui significatiu, que puguin aplicar-ho a la vida real. Encara que moltes
vegades els alumnes no trobin la utilitat d’aquest aprenentatge no hem de
rebutjar-lo sinó que hem d’ajudar-lo a trobar-la perquè moltes vegades aquesta
està amagada i no la podem trobar només donant un cop d’ull.
7. Activitat mental i conflicte cognitiu: Per a que els nens participin
activament de l’aprenentatge hem de proposar reptes i si pot ser aprofitant els seus propis
conflictes. És ha dir no hem de afusellar les ganes d’aprendre i de conèixer dels
nens donant respostes sinó que hem d’incentivar-la formulant preguntes.
8. Actitud favorable, sentit i motivació: Els alumnes per tal d’aprendre
necessiten tenir una actitud positiva cap a l’aprenentatge i d’això som
responsables els mestres. Hem d’intentar no avorrir-los, ja que tot i que
aquesta no sigui l’única causa de l’anomenat fracàs escolar si que és una de
les principals. És clar que allò perfecte per a l’aprenentatge es que els alumnes
tinguin una motivació intrínseca però si no és així haurem de motivar-los
nosaltres, és a dir, haurà de donar-se una motivació extrínseca.
10.
Reflexió sobre l’aprenentatge.
Metacognició: Un nen per ser capaç de crear coneixement ha de ser conscient de
què ha après, com ho ha fet i què és allò que encara li queda per aprendre.
Aquesta
setmana per tot allò que porto assolint
setmana darrere setmana potser no m’ha xocat tant aquesta nova informació. Ja
defensava l’idea de que els nens havien d’aprendre coneixements que poguessin
aplicar a la pràctica i no només coneixements teòrics però no li donava a això
el nom de competències. De fet les vegades que havia sentit parlar de les
famoses competències no acabava d’entendre massa bé a que feien al·lusió, però gràcies al llibre d’en Zabala ho vaig
tenint una mica més clar, encara que trobo que en aquest tema tinc molt per aprendre
ja que m’han sorgit nous dubtes ,com per exemple com s’hauria d’avaluar que un
nen ha assolit o no una determinada competència?. I com aquesta alguna més, però segons vagi avançant el semestre, vagi
escoltant les explicacions de na Gemma i vagi llegint estic ben segura que els
dubte els podré anar resolvent.
Respecte
als principis psicopedagògics pot ser el que menys clar tenia era el que fa
referència a la zona de desenvolupament proper. Mai havia pensat que per tal de
que un alumne pogués assolir millor un coneixement hagués de ser un coneixement
que estigués a una distancia adequada dels que ja tenia prèviament però ara ja
ho tinc clar i li veig molta lògica, és a dir anar a passos de gegants no implica
que l’aprenentatge sigui de millor qualitat. Ara que ho he entès ho tindré en
compte quan hagi de preparar qualsevol de les meves futures classes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario