Aquesta
setmana parlaré del polèmic currículum.
Primer
definiré el terme utilitzant una definició que he llegit en el bloc profesor en la secundaria que diu així: “El currículum nos habla de qué se debe enseñar pero
también de los métodos y estrategias para conseguirlo, así como debe explicitar
cómo, cuándo y de qué manera evaluar” .
Com
bé diu el llibre Aprendre i ensenyar a
l’Educació Infantil de Eulàlia Bassedas, Teresa Huguet i Isabel Solé: “ hi
ha diferents fonts que ens ajuden a prendre decisions a nivell curricular.” , i
aquestes són les quatre següents:
1.
L’anàlisi
sociocultural: que determina que es allò important que han de conèixer els nens
basant-se en el propi context sociocultural.
2.
L’anàlisi
psicològica: que determina que es allò important tenint en compte el
desenvolupament cognitiu de l’alumnat.
3.
L’anàlisi
disciplinària: que determina allò rellevant de cada àrea.
4.
L’anàlisi
pedagògica: determina com s’ha d’ensenyar el contingut depenent de la
disciplina i del desenvolupament cognitiu.
De
l’adaptació curricular abans només s’encarregava l’administració però quan es
va introduir la LOGSE el currículum va passar a ser flexible i obert, això vol
dir que no totes les decisions es prenen des de l’Administració educativa, així
doncs, l’adaptació d’aquest es fa mitjançant tres nivells:
Primer
nivell: l’agent responsable és l’Administració educativa, és a dir el
MEC(Ministeri d’Educació i Ciència).
Segon
nivell: queda en mans del centre.
Tercer
nivell: els encarregats de fer l’adaptació en aquest nivell és el mestre pròpiament
dit.
Però
moltes vegades en aquest últim nivell l’adaptació no es produeix ja que com els
mestres estan saturats de burocràcies, cauen en l’error de no fer les
corresponents adaptacions curriculars i d’utilitzar la que fa el llibre de
text, oblidant la seva professionalitat. Clar que l’adaptació que fa el nivell administratiu no
pot resoldre les necessitats de tots els alumnes ja que no hi ha dos nens
iguals i d’això s’ha d’encarregar el mestre que es qui coneixerà els seus nens
i les seves necessitats educatives.Com bé diu aquesta frase que he tret del
bloc de Felipe Zayas(2011) :” lo que
hay detrás de todo esto es la renuncia
por parte del profesorado a interpretar, adecuar, concretar el currículum
oficial de acuerdo con el contexto educativo. La renuncia a determinar qué es
realmente relevante y a explorar las formas de trabajo más adecuadas en
relación con los diversos tipos de
aprendizajes”.
(Aquesta és una imatge de Néstor Alonso)
És
cert que aquest treball moltes vegades es veu dificultat per què ,com tot en
aquesta societat ,el currículum també està embrutat per la política. Així, cada
vegada que canvien els presumptes representants del poble, allò que primer
canvien són les lleis respecte a l’educació,
variant també el currículum i donant als mestres més feina encara de la
que ja en tenen. Crec que seria convenient que els diferents partits polítics
fessin un pacte mitjançant el qual estableixin unes bases inamovibles dins
d’aquest. Malgrat això, si un professor té clara la seva funció, els seus
objectius i la seva professionalitat donarà igual el nombre de vegades que es
modifiqui el currículum perquè tindran tan clar l’horitzó al qual volen
apropar-se que aconseguiran fer un bon tractament del currículum que assoleixi
les necessitats dels seus alumnes. Per tant, vull deixar clar que això no es
una excusa per no fer les adaptacions que ens pertoquen del currículum i
deixar-ho tot en mans del llibre de text. Aquesta paraula, professionalitat, és
molt important que els mestres la tinguin ben assolida i clara ja que això
marcarà molt la seva docència i l’aprenentatge dels seus nens.
També
cal explicar uns dels problemes més grans en relació al currículum, aquest està
ancorat a la visió tradicional de l’educació ,com reflexa aquesta frase de
Pedro Villarrubias(2011):”Alguien lo ha comparado con la Biblia, que permite
múltiples interpretaciones. Sí, pero siguiendo una historia antigua, básica,
lineal, dividida, conservadora: usted está aquí, si usted se
aprende/interpreta/repite esto y aquello llegará hasta allá.”, ja que basa el que s’ha d’aprendre
en un munt de fets, conceptes i principis i això impossibilita l’ensenyament
per competències ja que els mestres tenen un temps limitat per donar tots els
coneixements i òbviament és molt més lent experimentar, crear , treballar en
grup...que utilitzar el mètode de les
classes magistrals on el mestre explica davant dels alumnes i aquests només
memoritzen i no entenen, això es veu reflectit en la següent frase de FelipeZayas(2011):“Sabemos que una metodología basada en la actividad de
los alumnos (observación, búsqueda )de información, reflexión sobre lo observado y/o leído, sistematización de
conceptos, composición de textos o preparación de exposiciones orales para
comunicar lo aprendido, etc.) requiere procesos de trabajo de una cierta complejidad
y, por tanto, de una cierta duración.”Això comporta que els nens poc temps després oblidin
tot allò que en teoria havien aprés ja que voler donar tants conceptes en un
breu temps comporta el donar-los per damunt i no aprofundir . Potser aquesta
presa per assolir el màxim nombre de conceptes en un únic curs és la raó per la
qual el currículum té aquest nom, ja que currículum-i en llatí vol dir cursa i
l’educació, tot i que s’entén així, no ha de ser una cursa de velocitat on hem
d’assolir els coneixements de forma molt ràpida sinó un exercici de resistència
on hem d’assolir al nostre ritme uns coneixements sense aturar mai el nostre aprenentatge.
Ir a descargar
Abans
de l’explicació de na Gemma d’aquesta setmana ,d’haver llegit les entrades
dels diferents blocs que ens ha recomanat i el llibre Aprendre i ensenyar a l’Educació Infantil de Eulàlia Bassedas, Teresa Huguet i Isabel Solé, l’únic currículum que coneixia era
el currículum vitae al qual vaig
tenir que enfrontar-me fa un parell d’anys. Potser si suposava que darrere de
l’educació hi havia uns objectius mínims que tots els nens havien d’assolir i
que això ho determinava el Ministeri d’Educació però no sabia que s’anomenava
currículum ni que aquest passava després per dos nivells d’ajustament: un que
queda en mans del centre i un altre en mans de l’equip docent. És a dir que,
tot i que sempre he volgut ser mestra, no tenia ni idea de que hauria d’ajustar
el currículum per al meu grup d’alumnes
tenint en compte les seves necessitats.
Amb tot això que he aprés aquesta setmana a
classe trobo que he conegut un altre aspecte que hauré d’assolir en la meva
futura professió i conèixer-lo des del principi m’ajudarà ,però encara
necessito saber com s’ha de fer una adaptació curricular i espero poder
aprendre-ho al llarg del meu grau.
Respecte
a l’artefacte d’aquesta setmana, trobo que ivoox és molt fàcil d’utilitzar. Jo
,abans de pujar-la, he fet la gravació amb un telèfon mòbil i m’ha resultat
molt còmode ja que no tot el món té micròfons (jo en el meu cas no en tenia)
però sí que la gran majoria tenim un telèfon mòbil que ens permet fer
gravacions. A més a més, avui dia els telèfons mòbils deurien utilitzar-se més
per fer coses d’aquest tipus ja que es una eina molt còmoda, amb moltes
possibilitats i que tots coneixem, en major o menor grau, i això ens facilita
molt la tasca.
No hay comentarios:
Publicar un comentario